Tłumacząc algorytm odejmowania pisemnego warto odnieść się do konkretów i pokazać uczniom „pożyczanie”.

Wykorzystuję do tego pieniążki (100 zł, 10 zł i 1 zł) lub chusteczki higieniczne (karton 100 sztuk, paczka 10 sztuk i jedna chusteczka).

Wykorzystanie piktogramów z pakietu PIKTOGRAFIA ułatwia uczniom zrozumienie odejmowania pisemnego.

Pod linkiem dostępne są karty pracy i scenariusze zajęć: Piktografia.pl

Wykorzystałam kartę pracy 25 i 26 pt. „Nie tylko woreczki – czyli o rozumieniu systemu dziesiętnego”

Przypominam zasady odejmowania pisemnego.

 Przy odejmowaniu pisemnym musimy pamiętać o dokładnym podpisaniu liczb:

jednostki pod jednostkami, dziesiątki pod dziesiątkami i setki pod setkami.

Odejmowanie zawsze rozpoczynamy od rzędu jedności (od końca).

odej1

 7 – 4 = 3 (jedności)

4 – 3 = 1 (dziesiątki)

6 – 2 = 4 (setki)

Jeżeli cyfra odjemnej jest mniejsza od cyfry odjemnika, to dodajemy dziesiątkę od rzędu wyższego (pożyczamy dziesiątkę).

odej2

 5 – 3 = 2 (jedności)

16 – 7 = 9 (dziesiątki)

8 – 1 = 7 (setki)

*

PO LEKCJI UCZEŃ BĘDZIE UMIAŁ ODEJMOWAĆ SPOSOBEM PISEMNYM

*

TRENING:

Poćwicz pisemne odejmowanie na stronie thatquiz

odejmowanie1

Poćwicz pisemne odejmowanie na stronie MatQuiz

odejmowanie2

 Poćwicz pisemne odejmowanie na stronie matzoo

odejmowanie3

Poćwicz pisemne odejmowanie na stronie MATH.EDU

odejmowanie4

Poćwicz pisemne odejmowanie na stronie medianauka

odejmowanie5

.