Tłumacząc algorytm odejmowania pisemnego warto odnieść się do konkretów i pokazać uczniom „pożyczanie”.
Wykorzystuję do tego pieniążki (100 zł, 10 zł i 1 zł) lub chusteczki higieniczne (karton 100 sztuk, paczka 10 sztuk i jedna chusteczka).
Wykorzystanie piktogramów z pakietu PIKTOGRAFIA ułatwia uczniom zrozumienie odejmowania pisemnego.
Pod linkiem dostępne są karty pracy i scenariusze zajęć: Piktografia.pl
Wykorzystałam kartę pracy 25 i 26 pt. „Nie tylko woreczki – czyli o rozumieniu systemu dziesiętnego”
Przypominam zasady odejmowania pisemnego.
Przy odejmowaniu pisemnym musimy pamiętać o dokładnym podpisaniu liczb:
jednostki pod jednostkami, dziesiątki pod dziesiątkami i setki pod setkami.
Odejmowanie zawsze rozpoczynamy od rzędu jedności (od końca).
7 – 4 = 3 (jedności)
4 – 3 = 1 (dziesiątki)
6 – 2 = 4 (setki)
Jeżeli cyfra odjemnej jest mniejsza od cyfry odjemnika, to dodajemy dziesiątkę od rzędu wyższego (pożyczamy dziesiątkę).
5 – 3 = 2 (jedności)
16 – 7 = 9 (dziesiątki)
8 – 1 = 7 (setki)
*
PO LEKCJI UCZEŃ BĘDZIE UMIAŁ ODEJMOWAĆ SPOSOBEM PISEMNYM
*
TRENING:
Poćwicz pisemne odejmowanie na stronie thatquiz
Poćwicz pisemne odejmowanie na stronie MatQuiz
Poćwicz pisemne odejmowanie na stronie matzoo
Poćwicz pisemne odejmowanie na stronie MATH.EDU
Poćwicz pisemne odejmowanie na stronie medianauka
.