Ten temat zawiera cztery jednostki lekcyjne, więc zachęcam do podzielenia go na partie i zrealizowania go w ciągu tygodnia.
Na początek zapoznamy się i poprzypominamy sobie podstawowe wiadomości o czworokątach.
Zachęcam do: (To tylko od Was zależy, co zrobicie 🙂 )
– zapisania w zeszycie tematu lekcji: Klasyfikacja czworokątów.
– zrobienia w zeszycie notatki oraz wykonania zadań (poniżej)
– pooglądania filmów (poniżej)
– dodatkowo można też uzupełnić wybrane przykłady z zeszytu ćwiczeń i rozwiązać interaktywne quizy.
WŁASNOŚCI CZWOROKĄTÓW
Czworokąt, który ma wszystkie boki równej długości i wszystkie kąty proste.
WŁASNOŚCI KWADRATU:
– ma 4 równe boki,
– ma 4 kąty proste,
– ma 4 osie symetrii,
– ma dwie równe przekątne, które dzielą się na połowy i przecinają pod kątem prostym.
Czworokąt, który ma dwie pary boków równych i równoległych i wszystkie kąty proste.
WŁASNOŚCI PROSTOKĄTA:
– ma 2 pary boków równych i równoległych,
– ma 4 kąty proste,
– ma 2 osie symetrii,
– ma dwie równe przekątne, które dzielą się na połowy.
Czworokąt, którego przeciwległe boki są parami równe i równoległe.
WŁASNOŚCI RÓWNOLEGŁOBOKU (tego na rysunku powyżej):
– ma 2 pary boków równych i równoległych,
– ma 2 pary równych kątów,
– suma sąsiednich kątów wynosi 180 stopni,
– kąty naprzeciwległe są parami równe,
– nie ma osi symetrii,
– ma dwie różne przekątne, które dzielą się na połowy.
Czworokąt, który ma wszystkie równe boki.
WŁASNOŚCI ROMBU (tego na rysunku powyżej) :
– ma 4 boki równej długości,
– ma 2 pary równych kątów,
– suma sąsiednich kątów wynosi 180 stopni,
– kąty naprzeciwległe są parami równe,
– ma 2 osie symetrii,
– ma 2 różne przekątne, które dzielą się na połowy i przecinają się pod kątem prostym.
Czworokąt, który ma co najmniej jedną parę boków równoległych.
RODZAJE TRAPEZÓW:
1. TRAPEZ RÓŻNOBOCZNY
– ma wszystkie boki różnej długości
2. TRAPEZ PROSTOKĄTNY
– ma dwa kąty proste,
– nie ma osi symetrii,
– ma dwie różne przekątne.
3. TRAPEZ RÓWNORAMIENNY
– ma 2 boki (ramiona) równej długości,
– ma 2 pary równych kątów, dwa kąty przy podstawach są równe,
– suma kąta ostrego i rozwartego wynosi 180 stopni,
– ma 1 oś symetrii,
– ma dwie równe przekątne.
Zachęcam Was do pooglądania filmu z Pi-stacji pt. „Podział czworokątów”
A teraz kilka pytań do Was? Spróbuj ustnie uzasadnić odpowiedź:
1. Czy każdy kwadrat jest prostokątem? Odp. Tak, ponieważ na cztery kąty proste i dwie pary boków równych i równoległych.
2. Czy każdy romb jest równoległobokiem?
3. Czy każdy prostokąt jest kwadratem?
4. Czy każdy czworokąt jest trapezem?
A teraz otwórz zeszyt, weź linijkę i ołówek i narysuj czworokąty zgodnie z podany opisem.
1. Kwadrat o boku długości 3 cm
2. Prostokąt o bokach długości 4 cm i 3 cm
3. Trapez prostokątny o podstawie dolnej 5 cm, podstawie górnej 2 cm i wysokości 3 cm
Jestem pewna, że poradziliście sobie z tymi zadaniami. A teraz pooglądajcie film, dzięki któremu nauczycie się rysowania równoległoboków i rombów. Później wykonajcie kolejne dwa rysunki.
4. Równoległobok o bokach 5 cm i 3 cm oraz wysokości 2 cm
5. Romb o przekątnych długości 6 cm i 4 cm
Idziemy dalej. Zajmiemy się teraz sumą kątów w czworokątach.
Pamiętacie z poprzednich lekcji, że suma miar w każdym trójkącie wynosi 180 stopni. To jak myślicie? Ile będzie wynosiła suma miar w każdym czworokącie?
Zachęcam do pooglądania filmu o sumie miar kątów w czworokącie
A teraz przykładowe zadanie z rozwiązaniem. Przeanalizuj je.
Spróbuj rozwiązać interaktywny test – JAKI TO CZWOROKĄT – THAT QUIZ
To treningu mogą posłużyć zadania z ćwiczeń. Chętnych proszę o wypełnienie wybranych przykładów z tematu 21 (strony 22 – 31) wyd. WSiP.