Uczniowie często mają problemy z rozwiązywaniem zadań tekstowych. Piktogramy pomagają uczniom przejść od zagadki do typowego zadania tekstowego.
Na początek formułujemy zagadkę i wykorzystując piktogramy układamy ją na tablicy.
W pewnym sklepie sprzedawano owoce na sztuki.
Wszystkie owoce tego samego gatunku, np. jabłka, kosztowały w tym sklepie po tyle samo.
Pierwszy klient kupił trzy jabłka i gruszkę i zapłacił 7,50 zł. Następny kupił dwie gruszki oraz winogron zapłacił 6 zł, a za dwa winogrona zapłacił 6 zł.
Ile w tym sklepie kosztowało jabłko, ile gruszka a ile winogron?
Zagadki można wyświetlić na ekranie wykorzystując prezentację multimedialną (zamieszczoną poniżej, pobraną za strony piktografia.pl).
Gdy znaczna część uczniów zna już odpowiedź, zaczynamy dyskusję o tym, jak można było rozwiązać tę zagadkę.
W dalszej części warto przejść do zagadek trudniejszych, w których nie ma już piktogramów, gdzie zagadki mają formę zadania tekstowego, bez dodatkowej ilustracji graficznej.
np.
Pierwszy klient kupił trzy róże i dwa tulipany i zapłacił 12 zł.
Drugi klient kupił trzy tulipany i zapłacił 4,50 zł.
Ile kosztuje tulipan, a ile róża?
Rozwiązując zadania tego typu, uczniowie mogą wykorzystać stemple dostępne w pakiecie piktografia lub pomagać sobie robiąc rysunki pomocnicze czy oznaczenia w formie skrótów.
prezentacja multimedialna za strony internetowej piktografia.pl
Ile to kosztuje? piktografia
„Pakiet Gramy w piktogramy to zestaw pomocy, którego celem jest rozwijanie umiejętności matematycznych uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Główny nacisk położony jest na umiejętności prowadzenia rozumowania, argumentowania, opracowania i wyjaśnienia strategii rozwiązania zadania lub problemu, wykorzystania i tworzenia informacji oraz dobierania modelu matematycznego do treści zadania.”
strona internetowa PIKTOGRAFIA.PL