Drugie zadanie dodatkowe (zobacz tu: zadanie dodatkowe 2) polegało na uzupełnieniu podanego ciągu liczb.

Poradziliście sobie świetnie i dostrzegliście prawidłowość.

Wiem, że niektórym osobom, zadanie sprawiło trochę kłopotu. Cieszę się, że Wam się udało.

Gratuluję wytrwałości.

Poniżej przedstawiam rozwiązanie oraz ciekawostki dotyczące ciągu Fibonacciego, który wystąpił w zadaniu.

Podane były początkowe wartości ciągu liczb: 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21 …

Mieliście zastanowić się, w jaki sposób powstają kolejne liczby i dopisać pięć następnych.

Twórcą jest Leonardo Fibonacci włoski matematyk, żyjący na przełomie XII i XIII wieku. Podał on wzór określający kolejne wyrazy tego ciągu matematycznego. Pierwsze dwa wyrazy tego ciągu to 0 i 1 (czasami to dwie jedynki), natomiast kolejny wyraz jest sumą dwóch poprzednich.

 0 + 1 = 1

1 + 1 = 2

1 + 2 = 3

2 + 3 = 5

3 + 5 = 8

5 + 8 = 13

8 + 13 = 21

13 + 21 = 34

21 + 34 = 55

34 + 55 = 89

Powstałe wyniki, czyli wyrazy ciągu nazywane są liczbami Fibonocciego 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233, 377…

Ciąg posiada kilka wyjątkowych właściwości, o których świetnie opowiada Pan Mirosław Zelent w filmiku na dole strony.

Tak jak napisałam w filmiku reklamującym stronę „Matematyka nas otacza, matematyka jest wszędzie.

Zobaczcie jaka matematyka jest piękna 🙂

 Zapraszam do obejrzenia krótkiego filmu dotyczącego liczb Fibonacciego w przyrodzie.

 

Rewelacyjny film pokazujący, że matematyka jest wszędzie. Świetnie obrazuje ten fakt liczne występowanie liczb Fibonacciego w rzeczywistości wokół nas.

Liczby, które tworzą ciąg Fibonacciego odwzorowywane są w otaczającym nas świecie. Przykłady zaprezentowane w powyższych filmach to: spiralne muszle ślimaków, łuski szyszek, słonecznik czy przekrojone owoce: banan, jabłko, grejpfrut.