Drugie zadanie dodatkowe (zobacz tu: zadanie dodatkowe 2) polegało na uzupełnieniu podanego ciągu liczb.
Poradziliście sobie świetnie i dostrzegliście prawidłowość.
Wiem, że niektórym osobom, zadanie sprawiło trochę kłopotu. Cieszę się, że Wam się udało.
Gratuluję wytrwałości.
Poniżej przedstawiam rozwiązanie oraz ciekawostki dotyczące ciągu Fibonacciego, który wystąpił w zadaniu.
Podane były początkowe wartości ciągu liczb: 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21 …
Mieliście zastanowić się, w jaki sposób powstają kolejne liczby i dopisać pięć następnych.
Twórcą jest Leonardo Fibonacci włoski matematyk, żyjący na przełomie XII i XIII wieku. Podał on wzór określający kolejne wyrazy tego ciągu matematycznego. Pierwsze dwa wyrazy tego ciągu to 0 i 1 (czasami to dwie jedynki), natomiast kolejny wyraz jest sumą dwóch poprzednich.
0 + 1 = 1
1 + 1 = 2
1 + 2 = 3
2 + 3 = 5
3 + 5 = 8
5 + 8 = 13
8 + 13 = 21
13 + 21 = 34
21 + 34 = 55
34 + 55 = 89
Powstałe wyniki, czyli wyrazy ciągu nazywane są liczbami Fibonocciego 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233, 377…
Ciąg posiada kilka wyjątkowych właściwości, o których świetnie opowiada Pan Mirosław Zelent w filmiku na dole strony.
Tak jak napisałam w filmiku reklamującym stronę „Matematyka nas otacza, matematyka jest wszędzie.
Zobaczcie jaka matematyka jest piękna 🙂
Zapraszam do obejrzenia krótkiego filmu dotyczącego liczb Fibonacciego w przyrodzie.
Rewelacyjny film pokazujący, że matematyka jest wszędzie. Świetnie obrazuje ten fakt liczne występowanie liczb Fibonacciego w rzeczywistości wokół nas.
Liczby, które tworzą ciąg Fibonacciego odwzorowywane są w otaczającym nas świecie. Przykłady zaprezentowane w powyższych filmach to: spiralne muszle ślimaków, łuski szyszek, słonecznik czy przekrojone owoce: banan, jabłko, grejpfrut.